Evald Okase nimi ei vaja tutvustamist. Tema looming kuulub meie kunstikogemusse
nii kaua, kui näitustel oleme käinud. Umbes samamoodi kui Olev
Subbi, Enn Põldroosi, Vive Tolli, Herald Eelma, Avo Keerendi või
Tiit Pääsukese kunst. Ainult et Evald Okas alustas hulga varem.
Esimest korda pääsesid tema tööd Kunstihoone näitusele
1939. aastal, kui noormees õppis Riigi Kõrgemas Kunstikoolis.
Oma õpetajate kaudu on ta ühenduslüli sõjaeelse
eesti klassikalise kunsti ning tänase vahel. See aeg on nii ajaloosündmuste
kui ka kunsti arengu poolest olnud keeruline. Nii on Evald Okase looming
omalaadne ajastudokument: ühest küljest on kunstnik otseselt jäädvustanud
(alates rindejoonistustest) oma aega ja kaasaegseid, teisalt peegeldab see
neid keerulisi arengukäike ja murranguid, mida eesti kunst poole sajandi
jooksul on läbi teinud. Mida aastakümme edasi, seda suuremast
loomisrõõmust ja maalilisest vabadusest see räägib.
Nüüd on meister jõudnud ikka, kus inimesed armastavad meenutada
lapsepõlvekodu ja kujunemisaastaid. See on kõigiti loomulik
soov leida põhjuslikke seoseid ja võib-olla teha ka kokkuvõtteid
hilisematest aastakümnetest. Kuigi Evald Okase puhul ei saa küll
kuidagi rääkida kokkuvõtete tegemisest. Oma 85. sünnipäeva
eel valmistub kunstnik järjekordseks personaalnäituseks, arvult
on neid üle viiekümne. Kui mitmendaks, ei oska täpselt öelda.
Ateljees ootavad lõpetamist uued tööd. Uskumatult kõrge
loomisvõime jätkub.
Kodu
Evald Okas on teist põlve tallinlane. Tema vanemad kolisid 1914.
aastal Põltsamaa lähedalt linna. Pere asus elama Tartu maanteele,
kus praeguse Marati hoone kohal asus Massoprodukti-nimeline mööblivabrik.
Villem Raami monograafias on kunstniku vanemate pulmapilt: tumedas ülikonnas,
valge kaelusega ja moekohaste vuntsidega tislermeistri käsivarrele
toetub pika loori ja lillekimbuga noorik. Noorpaarist õhkub heatahtlikku
väärikust ja võiks peaaegu öelda, et seisuseuhkust
Evald Okase isa oli peentisler, kes mööblivalmistamise
kõrval tegi kunstnikele pildiraame, Estomuusikale kitarrikaste ning
enda lõbuks mosaiike ja intarsiaid. Veel praegugi on kunstnikul ateljeenurgas
isa valmistatud raam ja sellel koltunud paber värske aktivisandiga.
Ka paber on sõjaeelsest ajast. Tartu maanteelt ja hiljem Härjapea
tänavalt, kuhu perekond püsivalt elama kolis, mäletab Evald
Okas kunstnikke, kes isalt pildiraame käisid tellimas Wiiraltit,
Jansenit, Greenbergi, Sannameest, Adamson-Ericut. Terane poiss nägi
nende pilte ja jäi teinekord kuulatama, kuidas mehed omavahel mõtteid
vahetasid.
Sajandi algul sõitsid Tartu maanteel kõvade kummiratastega
bussid ja hobuvankrid. Käis Vabadussõda. Ühel päeval
tuli ema vend, kolonel Partsi adjutant, ja tõi poisile esimesed värvipliiatsid.
Meister ütleb, et kooliskäimisega on tal mitut pidi vedanud. Algus
oli Raua tänava koolis. Maja oli veel pooleli ja esimesel koolipäeval
pääses sisse tagauksest. Riided jäeti pööningule.
Aga koolis oli kunstiklass, kus joonistamist õpetas preili Liivak.
Kui Evald Okase tütretütred õppisid 21. keskkoolis, käis
ta ikka samas ruumis asuvas kunstiklassis õpilastega kohtumas. Ka
Nõmme algkoolis, kus koolitee jätkus, juhtus olema asjatundlik
kunstiõpetaja. Ma pole kunagi pidanud pilte kopeerima, nagu
vahel koolis tehakse, meenutab Evald Okas. Reaalkoolis olid tema õpetajateks
Ludvig Oskar ja Roman Nymann, kes soovitasid ilmse kunstiandega poisil minna
õppima Riigi Kunsttööstuskooli. Sellega oli valik langenud
ja edasine tee selge.
1976. aastast on Evald Okasel suur õlimaal Meie pere.
Tislermeister Okast sellel enam ei ole. Kesksel kohal kompositsioonis on
kunstniku ema. Kokku on maalil viis kunstnikku Evald Okas, poeg Jüri
Okas, tütred Mari Roosvalt ja Kai Koppel ning väimees Uno Roosvalt.
Meie peres tuleb kunstnikke järjest juurde, ütleb
Evald Okas. Kai Koppeli tütred õpivad praegu Kunstiakadeemias,
üks maali ja teine arhitektuuri. Üks neist on pildil Kai Koppeli
süles.
Kool ja õpetajad
Riigi Kunsttööstuskooli astudes oli Evald Okas kuueteistaastane.
Kaks aastat tagasi oli üks ajaleht esimest korda tema joonistuse avaldanud.
Kool oli küll rakendusliku kallakuga, kuid seal olid head võimalused
ka kujutava kunsti harrastamiseks. Meister ütleb selle kohta, et ta
sai Kunsttööstuskoolist mitmekülgse hariduse. Tuli teha naha-
ja vaibakavandeid, joonistada plakateid, õpetati lavadekoratsiooni
ja akende kujundamist. Kuigi õpetajana ehk natuke kuiv, oli August
Jansen huvitatud maalitehnilistest probleemidest. Ka tema õpilased
pidid alates lõuendi kruntimisest kõike oskama. Voldemar Melliku
käe alla hakkas Evald Okasest kujunema virtuoosne joonistaja.
Lõpetanud 1937. aastal kiitusega Kunsttööstuskooli, astus
ta 1939. aastal Riigi Kõrgemasse Kunstikooli, kus Johannes Greenbergi
juhatusel algasid süvenenud maaliõpingud. Meister meenutab:
Greenbergi õpetamismetoodika istus mulle väga hästi.
Tema enda maalimisviis oli mitmekihiline ja vaba. Maalilist vabadust, mis
mulle eriti sobis, nõudis ta ka oma õpilastelt. Kunagi polnud
nii, et modell pandi ette istuma ja kästi täpselt ära maalida.
Ta ei parandanud ka kunagi oma käega õpilaste töid, kuid
võis vahel väga järsult öelda. Ükskord ütles
Einmannile:Mis te siin tipsite! Einmann vihastas nii, et läks
koolist ära. Mind huvitas alati, mida Greenberg minu tööst
arvab, samuti tema enda tehnilised võtted, näiteks mismoodi
ta õhukese läbipaistva värvikihiga pinda katab.
Kui Evald Okas 1941. aastal kooli lõpetas, oli eksamikomisjonis Kristjan
Raud ja diplomil Johannes Semperi, siis juba kõrge kultuuriametniku
allkiri.
1930. aastate kunstielu Eestis oli küllalt elav ja vabameelne. Kuigi
õpetus koolis oli realistlikul alusel, ei suhtutud ka abstraktsesse
kunsti põlgusega. Evald Okas ütles siiski, et tema laad see
ei ole, kuigi on abstraktseid kunstivoole suure mõnuga jälginud.
Neljakümnendate lõpu rangete kunstikaanonite kehtimise ajal
kutsus ta vahel sõbrad ateljeesse kokku ja maalis abstraktseid pilte,
seda sai tehtud ka koos Alo Hoidrega Kuku klubis. Aga see polnud väga
tõsiselt mõeldud. Mind huvitas rohkem võimalus väga
vabalt maalida. Midagi mulle sobivat olen ehk üle võtnud, aga
matkimist pole mõttekaks pidanud. Paljud arvavad, et abstraktset
kunsti on kerge teha. Tegelikult pole see üldse nii. Kui tahetakse
luua midagi originaalset, peab professionaalne põhi olema väga
tugev. Olen seda alati ka oma õpilastele ütelnud.
Õpilased
Eesti Kunstiakadeemia emeriitprofessor Evald Okas on kunstipedagoog olnud
üle viiekümne aasta. Vahel tuleb mõni mu õpilane
tänaval vastu ja küsib, kas ma teda veel mäletan. Vastan
siis, et mäletan küll, aga olete kuidagi vanaks jäänud.
Ma kipun ikka unustama, kui vana ma ise olen, naerab professor. Evald
Okas oli Kõrgema Kunstikooli õpilane, kui talle usaldati juhendamine
Kunsttööstuskooli aktiklassis. Tema esimesed õpilased olid
Esko Lepp ja Siima kop, Esko Lepp oli vanem kui õpetaja.
1944. aastal kutsuti Evald Okas praegusesse Eesti Kunstiakadeemiasse. Ta
töötas algul maali- ja siis aastakümneid graafikakateedris
ning võib nüüd rahuldustundega oma pedagoogitööle
tagasi vaadata. Tema õpilased on olnud Ludmilla Siim, Tõnis
Vint, Peeter Ulas, Marju Mutsu, Herald Eelma, Kaisa Puustak, Marje Üksine,
Naima Neidre, Enno Ootsing, Tõnu Soo, Heldur Laretei, Allex Kütt
kogu eesti graafikute paremik mitmest aastakümnest. Minu
õpilased on olnud andekad ja mis kõige tähtsam
igaüks on oma nägu. Ma pole kunagi nõudnud, et keegi peaks
tegema nii nagu mina. Aga tehniline põhi peab olema tugev. Alles
see annab vabaduse. Praegu on kahjuks tekkinud kunstnikke, kes arvavad,
et piisab järeleaimamisest. Põhjus on tegelikult muus, ei osata
väljendada seda, mida tahetakse, võtab Evald Okas kokku
oma pedagoogilised tõekspidamised.
Kui peres on viis kunstnikku ja nüüd ka veel kaks kunstiüliõpilast,
räägitakse ja arutatakse loomulikult ka kunsti üle, aga siingi
on ikka järgitud põhimõtet, et igaüks peab säilitama
oma isikupära. Nii on läinudki.
Mõni aeg tagasi võtsid tütretütred Kunstiakadeemiast
puhkuse ja sõitsid aastaks Pariisi. Vanaisa käis neid seal vaatamas
ja koges rahul olles, et tüdrukud polnud aega raisanud prantsuse
keel selge ja Pariisi muuseumid ning galeriid tuttavad. Vahetult sõja
eel oli ka Evald Okasel üsna reaalne võimalus Prantsusmaale
õppima minna, aga selle asemel tulid tööpataljon Kotlases,
Eesti Rahvuskorpus ning Jaroslavli kunstiansamblid. Kas Evald Okase loominguline
tee oleks ilma sotsrealismi koolita teistsuguseks kujunenud? Kunstnik ise
on arvamusel, et on alati teinud seda, mida on teha tahtnud. Aga möönab
lõpuks, et midagi sellest ikka külge jäi.
Jaroslavli kunstiansamblid
Viimasel aastakümnel pole olnud kombeks neist rääkida, põhjuseks
ilmselt ideoloogiline müra, mida nõukogude ajal kunstiansamblite
ümber tehti. Tõsiasi on siiski see, et kunstirahva koondamine
sõja ajal Jaroslavli päästis Eestile väga palju andekaid
inimesi.
1944. aastal valmib Evald Okasel maal Eesti kunstnikud Jaroslavlis.
See kujutab Jaroslavli kunstnike koloonia tuumikut. Pildil on Okas, Adamson-Eric,
Aleksander Pilar, Eduard Einmann, Eugen Vainu, Arnold Alas, Priidu Aavik,
Richard Sagrits... Nende suurimaks ühisesinemiseks jäi 1943. aastal
Moskvas toimunud Jüriöö-näitus 150 tööd
21 kunstnikult. Ateljees käisid kunstnikele poseerimas Paul Pinna,
Gustav Ernesaks, Ants Lauter. Vahel astus läbi Kaarel Ird, vaatas pilte
ja vandus.
Jaroslavlist saadeti kunstnikke rindele joonistama, mis Okase-taolisele
kiire käega mehele oli hea treening. Huvi pakkusid ka Vene külaarhitektuur,
vanad kirikud ja värvikad inimtüübid.
Moskvas ja Jaroslavlis said eestlased esimest korda aimu sotsrealismist
ning mõneti kummalisest kunstitegemisest. Et kollektiivsus oli au
sees, moodustati ka kunstnikepaare, kes ühte ja sama pilti pidid tegema.
Koos maalisid näiteks Sagrits ja Adamson-Eric. Okas pandi paari Einmanniga.
Nende üks ühiseid oopusi kujutas von Sassi punkrit. On ikka
kaunis hale asi, kui praegu vaadata, tunnistab kunstnik. See-eest
on hiljemgi olnud huvitav vaadata, kuidas nendel aastatel arenes kompositsioonimeel.
Hoopis raskem kui alles maalijateed alustaval Okasel oli uute nõudmistega
kohaneda väljakujunenud kunstnikel. Adamson-Ericul oma prantsuse
kooliga oli ikka väga raske, tõdeb Evald Okas. Ka paljudele
teistele algas neil aastatel keeruline ja vastuoluline loominguperiood.
Evald Okas loob Jaroslavli perioodil omalaadse ajadokumendi seeria
rindejoonistusi ja maale, joonistab kaasjaroslavlasi. Ühtlasi talletuvad
mällu muljed, mille tulemuseks on mitu hilisemate aastate meistritööd,
näiteks litotehnikas Rindetee (1948). 1960. aastal valminud
graafilist lehte Surnud maa on kriitikud nimetanud nõukogude
sõjateemalise kunsti kõige traagilisemaks teoseks. Tookord
oli ju kombeks kujutada sõda üksnes ülevas ja heroilises
registris.
Reisid
1950-ndate aastate teisel poolel algab Evald Okase loomingus viljaks graafikaperiood.
Tõuke andsid selleks välisreisid. Ma ei olnud algul üldse
reisimisest huvitatud. Esimest korda sõitsin välismaale 1958.
aastal, kui mitte arvestada põgusat Soome külastamist enne sõda.
Käisin Hollandis, Belgias ja Luksemburgis. Brüsselis oli parajasti
maailmanäitus. Edasi järgnesid reisid Prantsusmaale, Itaaliasse,
Kreekasse, Jaapanisse, Hispaaniasse, Rootsi, Inglismaale, USA-sse, Kanadasse.
Hiljuti küsis üks ninakas kunstiteadlane ajalehes, et kuidas Okas
nii palju reisida sai. Sain küll, sest ma olin akadeemik, mul polnud
vaja nuhki mängida, ütleb kunstnik ja lisab, et välismaal
on ta käinud ikka ainult kunsti pärast. Muuseas, Firenze Kunstiakadeemia
auliikmeks sai Okas enne kui NSV Liidu Kunstide Akadeemia tegevliikmeks.
Välisreisid andsid mulle tohutult palju, olen käinud kõikides
maailma suuremates kunstimuuseumides. Reisidelt tõin kaasa hulgaliselt
joonistusi. Üks põnevamaid paiku, kus ma käinud olen, on
Jaapan. Sotsmaadesse ei sattunud Okas kordagi, ainult korra astus
läbisõidul maha Praha lennuväljal.
Reisidel tehtud joonistused kandis Evald Okas hiljem üle graafilistesse
tehnikatesse. Näitustele jõudsid reisiseeriad ajal, kui eesti
kunstis toimusid muutused suurema kunstilise vabaduse suunas. Ka Evald Okase
loomingus pääses domineerima subjektiivsem käsitluslaad.
Ideoloogilise alltekstiga nimetustest hoolimata, näiteks Vihkamine,
Kaks noorust jt., on kunstnikku välisreisidel tegelikult
paelunud peamiselt sensuaalsed ja põnevad naisetüübid ning
suurejooneline arhitektuur. Meister meenutab, et Vihkamine ja
Kaks noorust on visandatud Rooma Püha Peetruse kiriku platsil
paavsti kõnet kuulates. Jaapani- ja Itaalia-reisi muljete põhjal
valmivad mõned suurepärased maalid, nagu Vana naine Hiroshimast,
Siena katedraal, Veneetsia jt. Aastanumbrit 2000
kannab õlimaal Mälestus Veneetsiast. Okas on eesti
kunsti üks suuremaid rännumehi. Hiljuti käis ta Lõuna-Prantsusmaal
ja külastas Picasso, Matissei ning Chagallei muuseume.
Kunstirõõm
Evald Okase ateljee Vabaduse väljaku ääres on huvitav koht
ja mitte ainult sinna kuhjunud tööde pärast. Meister on
üle maalinud ka uksetahvlid, aknapiidad ja taburetid. Lauanurgal on
väimehe viiulikast, kaanel Okasele nii iseloomulik väljendusrikas
naisefiguur. Kui kunstnik ütleb, et ta on alati maalinud maalimise
mõnust ja tegemise lustist, siis kõige rohkem käib see
ilmselt tema arvukate aktide kohta alates nõtketest tuijoonistustest
kuni meeleliste, panteistlikku rõõmu tulvavate lõuenditeni.
Paljud Evald Okase parimad aktimaalid on valminud ajal, kui ametlik kunstipoliitika
seda anrit eriti ei soosinud (Giovannina tu,
1957, Sügis ateljees ja Akt linna taustal
õli, 1957 jt.). Ma ei ole teinud sellest probleemi, ma ei maalinud
näituste jaoks. Mul on kõik kohad pilte täis, mida ma ei
ole kuskil välja pannud, ütleb meister.
Kõigest ei jõudnud sel hommikupoolikul kunstniku ateljees
rääkida raamatugraafikast, ajaloomaalidest, rohkem kui
3000 eksliibrisest. Allakirjutanu arvates on Evald Okase loomingu üks
huvitavamaid tahke geometriseeritud linna- ja tööstusmaastikud.
Ei ole siin üles loetud ka autasusid ja arvukaid välisnäitusi
Ameerikast ja Jaapanist Euroopa suuremate kunstikeskusteni, kus meister
on oma töid eksponeerinud. Praegu on Evald Okase kaks aktimaali Berliinis
avatud eesti kunsti näitusel. Töö jätkub.
ELLE ANUPÕLD