Elin Toona. Rõõm teeb taeva taga tuld.
Ernst Enno. Ilmamaa, Tartu, 2000.
Kui juhtub niisugune iseäralik lugu, et lapselaps vanaisast raamatu
kirjutab ning mõlemad seejuures veel kirjanikud on, mis raamatuga
on siis tegemist?
Võib niiviisi küsida ja tasub huvi tunda, sest niisugune raamat
on meil nüüd olemas. Elin Toona on Ernst Enno tütretütar,
lapsena pagulusse sattunud, olude ja olukordade nuripidisuse kiuste eesti
kirjanikuks saanud valik ja eneseteostus, mis tema põlvkonna
pagulaste jaoks juba rohkem kui harukordne.
Enno-raamat on Elin Toona loomingus esimene, mille esmatrükk ilmub
Eestis. Kui sellega liita raamatu väga spetsiifiline Eesti-ainelisus,
võib kõnelda ja kogunisti ehk peab kõnelema Elin Toona
kojutulekust. Viimane sõna kojutulek saab omakorda
tähendust juurde sellest, et koduigatsus on Ernst Enno isiku ja loomingu
kõige tähtsamaid märksõnu. Tema otseseks päranduseks
on kojuigatsus ja luule niisuguse kokkuvõttega lõpetab
Elin Toona raamatu vanaisast ning kinnitab oma üldistust veel Enno
värsiridadega: Keset ilma, kesk laia, võõrast rada/Teed
tunneb kojuigatsus...
Peame muidugi meeles, et Enno vaimuloo kontekstis ei tähenda koduigatsus
üksnes kaotatud kodukoha tagaleinamist, vaid ka ja küllap ennekõike
keerukat, tervet inimese elu täitvat vaimset otsingut. Aga kodu ja
inimese vaimse dimensiooni tähendus on tänases globaliseeritud
maailmas niivõrd devalveeritud ja tõrjutud, et ahvatlus nendele
tähelepanu juhtida on suur. Elin Toona uus raamat pakub selleks ka
mitmekordselt võimalusi. Koduigatsus Ernst Enno elus ja loomingus
ning pika elu võõrsil elanud kirjaniku vanaisa-raamat kui
tema enda koduigatsuse avaldus ja kokkuvõte. Kas viimane oletus,
lugeja peas tekkinud, on ikka tähelepanu väärt? Aga mõtleme
kas või sellele, kui olulist osa selle raamatu kirjutamisel on etendanud
see kodune, perekondlik aines, mida lapselaps pika aja jooksul
võõrsil koges ja säilitas. Niisuguse, nii süveneva
ja samal ajal nii läbipaistvaks jääva käsitluse Ernst
Ennost sai kirjutada ainult Elin Toona. Pikka aega keerukateks peetud seigad
Ernst Enno elus ja loomingus saavad selles raamatus küll mitte lihtsaks,
aga ligipääsetavaks ja jälgitavaks, mingis tähenduses
põnevakski, intrigeerivaks kindlasti.
Kas ka kirjutaja enda koduigatsus pealesunnitud kodust eemalolek
on aidanud Enno isikut ja loomingut sügavamini näha ja
mõista?
Vanaisa-raamatu kokkuvõtvas osas ütleb Elin Toona: Olen
püüdnud koostada elavat ja inimlikku pilti luuletajast, kelle
elu oli arusaamatustest ümbritsetud. Ma ei tea, kas olen vanaisa nendest
vabastanud, kas olen suutnud anda talle inimlikumat kuju, loomata uusi arusaamatusi.
Niisugusel taustal sobib uuele raamatule läheneda küll. Ernst
Enno (18751934) on luuletaja, kelle loomingu mõistmine selle
kaasajal tublisti soovida jättis. Enno ei liitunud kirjanduseluga,
jäi omaette ja omandas iseäratseja kuulsuse. Elin Toona raamatus
on niisugune suhtumine mustvalgel lugeda, pikkade väljavõtetena
tema luuleraamatutele osaks saanud arvustusest. Sellest hoolimata juurdus
valikosa Enno loomingust üsna kiiresti ja kindlalt eestlaste luuleteadvusse,
Enno tõusis n.-ö. iseenesest rahvusliku luule tippude hulka.
Sedamööda muutus ka kirjanduslooline pilk Ennole mitte üksnes
mõistvamaks, vaid otse mõistvaks. Jäid muidugi arusaamatused
ja lihtsalt teadmatus luuletaja elu ja isiku ümber, mis kokkuvõttes
nii või teisiti häiris ka loomingu mõistmist.
Elin Toona on (võõrsilt tulnuna) nendes kodustes asjades hästi
orienteerunud. Ma ei soovi lugejat ühes või teises suunas
veenda, ütleb ta. Ning tõepoolest, käsitlus on heas
mõttes objektiivne. Elin Toona ei lähtu loomingust, vaid inimesest,
kellest ta palju teab. Looming kord pikemad, kord lühemad tsitaadid
peab aitama seda inimest mõista. Ainet on hoolega kogutud
ja sõelutud. Inimese seletamise ja mõistmise kaudu jõutakse
ikka eespool juba osutatud erapooletul viisil ka loomingu
sügavama mõistmiseni. Ka kirjandusliku särata värsid
saavad inimliku tähenduse, muutuvad Enno vaimuloo osaks. Luuletaja
vaimuloo, tema isiku sisemise struktuuri jälgimine, Enno isikuloo ülesehitamine
ongi E. Toona raamatus see, mis ulatusliku materjali tervikuks ühendab
ning lugeja huvi hoiab.
Tundub, et ühe eriti olulise seletuse oma isikut ja loomingut ümbritseva
arusaamatuse mõistmiseks on andnud Enno ise, kui ta ütleb:
Mina ei ole oma hinge kõige varjatuma olemuse poolest luuletaja,
ei ole vähemalgi mõõdul poeet, vaid olen igavesti äraseletamatu
olemise alandlik teener, olen igaviku tõeahelates vang (lk.
194).
E. Toona jälgib kirjaniku elukäiku, modelleerib selles olulisi
inimesi, eriti oma vanaema, kes teda kasvatas ja kelle kaudu ta vanaisa
tundma õppis. Samal ajal ütleb Toona, et Enno elulugu kahvatub
tema vaimuloo kõrval, mille kaks juhtmotiivi olid kojuigatsus
ja Enno kindel siht vabaneda materiaalsetest sõltuvustest.
Nii et mitte elu ja looming, nagu kirjanikuraamatute puhul tavaliselt,
vaid inimene ja looming. Ja mitte kavatsuse ega lubadusena,
vaid konkreetselt läbikirjutatud ja -valgustatud loona, peaaegu et
eluromaanina.
ÜLO TONTS