Tartus Tähtvere linnaosas, Hermanni tänavas võib huviline
juba üle kümne aasta külastada Karl Ristikivi majamuuseumi
(pildil). Muuseum asub maja alumisel korrusel ja kui eesmärk on tabada
Ristikivi kunagise eluaseme täpne asukoht, siis tohiks osutada vaid
ühele toale, milles Ristikivi elas. Pealegi mitte üksi, vaid ühes
toakaaslase Raik Aegnaga. Seega polegi nii kerge selle ruumi ja seal kunagi
elanud inimese suhet kaardistada, veelgi hoomamatum on aga Ristikivi vaimse
ruumi koordinaadistik. Ilmselt pole kunagi võimalik kokku lugeda
kõiki jälgi, mis ta oma loominguga on jätnud, või
kõiki paiku, millest ta oma loomingu jooksul impulsse on saanud.
On ju Ristikivi luuletanud: Meie juured ei ole lapsepõlves,
kodumullas ja maakamaras, murukoplis, kus aabitsalapsed mängivad. Meie
juured on igas paigas, kust me kunagi mööda käinud.
Ristikivi elas Tartus alates 1936. aastast, mil ta läks õppima
ülikooli. Ta esimene korter oli Narva tänavas Tähtvere linnaosas,
Hermanni tänava vastvalminud majja läks ta üüriliseks
alles 1940. aasta sügisel, saades seal elada vaid 3 aastat (19401943).
Tagantjärele on ta ise leidnud, et kuigi see oli keeruline aeg, kuulusid
need aastad võib-olla ta elu kõige õnnelikumate hulka.
Temast oli saanud kirjanik.
Ülikooliaeg oli läbi saamas, pakuti tööd ülikooli
juures. Peale kõige muu oli see aeg toonud palju häid sõpru,
eriti üliõpilasseltsist Veljesto.
Ristikivi muuseumi loomise idee algataja ja väsimatu eestvõitleja
oli Helgi Ebber, kes Ristikivi 70. sünniaastapäevaks 1982. aastal
korraldas rändnäituse, mida võis vaadata Ristikivi noorusmaal
Varblas, hiljem Tartus ja mujalgi. Nõukogude ajal oli pagulaskirjaniku
näituse korraldamine üsna tavatu, muuseumi loomise kavatsus aga
lausa ennekuulmatu. Ristikivi loomingu austajatel polnud võimalik
lugedagi suurt osa kirjaniku teostest, ta luuletuste käsitsi kirjutatud
koopiad käisid otsekui mingi salajane sõnum käest kätte.
Nii oli Helgi Ebberi tegevus Ristikivi tutvustamisel ametnikele pinnuks
silmas. Koos vabadusega tuli periood, mil huvi välismaale läinud
kaasmaalaste elu ja väliseesti kirjanduse vastu plahvatuslikult suurenes.
Selle üks põhjus oli kindlasti võimalus lõpuks
ometi tutvuda väliseesti kirjandusega tänu raamatukogude suletud
fondide avamisele. Karl Ristikivi, keda juba tema esimese romaani ilmumisel
peeti Tammsaare mantlipärijaks, sai üheks väliseesti kirjanduse
kojusaabumise tähiseks. Lõpuks oli saabunud aeg teha teoks varem
võimatuna tundunud unistus ja 1989. aastal pandi alus Karl Ristikivi
muuseumile, mis avas uksed 1991. aasta sügisel, 16. oktoobril, Ristikivi
sünnipäeval.
Kes on eesti kirjanik Karl Ristikivi, keda ta eluloo Teeline ja tähed
autor Endel Nirk on nimetanud eurooplaseks Karl Ristikiviks? Ristikivi sai
tuntuks 1938. aastal, mil ta Looduse romaanivõistlusel oma romaaniga
Tuli ja raud saavutas esimese koha. See romaan moodustab koos
kahe järgneva teosega (Õige mehe koda ja Rohtaed)
Ristikivi esimese romaanitsükli, mida on nimetatud Tallinna triloogiaks.
Kolme romaani üks tunnusmotiive on inimese teekond, mis ühendab
kogu Ristikivi loomingut. Samasugust tiitlit kannab ka Ristikivi ainuke
luulekogu Inimese teekond (1972), mis on eesti luule üks
terviklikumaid ja armastatumaid luuleraamatuid üldse.
Algus
Kirjanikud kirjutavad sageli vähemalt ühe teose oma lapsepõlvest.
Ristikivi ei ole seda teinud. Ta on oma lapsepõlve pidanud üsna
kibedaks, kuid lahustatud kujul võib seda leida paljudes tema teostes.
Ristikivi lapsepõlv ja noorusaastad möödusid Läänemaal
Varbla kihelkonnas, kus ta 16. okt. 1912 sündis. Eluks ajaks sai ta
endale külge teise märgi, sest tema lapsepõlve
ja noorust märgistas vallaslapse staatus. Varbla kuueklassilise algkooli
lõpetamise järel avanes tal 14-aastaselt võimalus edasiõppimiseks
Tallinnas. Tallinn avaldas ta kujunemisele olulist mõju, Tallinna
tuleb ta oma romaanides hiljem korduvalt tagasi.
Pärast Poeglaste Kaubanduskooli lõpetamist ei avane aga erilist
tööperspektiivi on ju majanduskriisi aeg. Küll avastab
ta pisikese lisateenistusvõimaluse oma kirjatöödega. Kirjutamisega
teeb ta algust juba Varbla-perioodil, aga avalikkus kuuleb temast esmakordselt
1928. aastal kõigepealt ajaviitejuttude kirjutajana Ivo Kari
ja mitmete teiste varjunimede all. Ristikivi tahab edasi õppida.
Et tal selleks eeldusi on, tõestab õhtugümnaasiumi,
Tallinna kolledi lõpetamine rekordiliselt vaid ühe aastaga
19311932. Tee ülikooli on avatud.
Tallinna-aega on nimetatud Ristikivi vaimse kujunemise perioodiks. Noor
Ristikivi huvitub elufilosoofiast ja enesekasvatusega seotud raamatutest,
teda paelub mõte enesekujundamisest ja oma väärtustemaailma
loomisest. Oluline lugemisrepertuaar on Foersteri Elujuht, selle
eetilised väärtused, tahtearmastuse arendamine. Ta loeb palju
ning innustub stoilisest elule näkkuvaatamise ja eluga väärikalt
toimetulemise ideest. Ilmselt tänu selliste hoiakute moodustumisele
ei leia ka Ristikivi teoste tegelased hingerahu, ka neile on omane mingi
sisemise puhastumiseni jõudmine, mis tagasivaates viib järelduseni,
et elu oli küll raske, aga sellega on toime tuldud. Pagulusepäevil
kirjutatud romaanides võideldakse selle eest, mis on määratud
kaduma. Midagi jääb siiski kõigest järele ka
ka sisaliku tee jätab jälje.
Esimese tunnustuse saavutab Ristikivi aga hoopis lastekirjanikuna 1935.a.
raamatuga Lendav maailm, mida auhinnatakse kirjastuse Loodus
lastekirjanduse võistlusel. 1936. aastal järgnevad taas auhinnatud
lasteraamatud Sinine liblikas ja Semud ning 1938.
aastal Sellid. Just tänu Looduse auhindadele täitub
Ristikivi kauaaegne unistus jätkata oma haridusteed Tartu Ülikoolis.
Ristikivi pääseb ülikooli 24-aastaselt ja valib erialaks
geograafia. Eriala valikut võis mõjutada ka kaugete maade
ihalus, kauguseigatsus vastukaaluks koduigatsusele. Eks alga ka ta hilisea
luulekogu sõnadega Kojuigatsus kauguseigatsus, kahte
harusse kasvav puu ja need sõnad moodustavad inimese teekonna
refrääniosa. Rootsis elades kasutas Ristikivi kogu oma puhkuse
reisimiseks peamiselt Vahemeremaades, ammutades endale nii loomingu jätkamiseks
vajalikku lisamaterjali kui ka rahuldades oma kaugusejanu. Teiselt poolt
on kõik ta romaanid kantud oma pärismina otsingutest. Võiks
ka rõhutada, et kodu pole vaid paik, kus oldi, vaid ka see paik,
kus on ka enne meid oldud. Kui inimene ka ei jõua ise sinna tagasi,
jõuab sinna keegi teine. Ristikivi luules domineerib mõte,
et kõik on kusagil alles: Iga jalatäis maad on kellegi
jälg, iga peotäis mulda on kellegi käsi, mis pudenenud kellegi
käest.
1938. aastal saabub lõpuks tõeline tunnustus:
Looduse romaanivõistlusel saab Ristikivi romaan Tuli ja raud
esimese auhinna. Arvati, et romaani on kirjutanud tuntud prosaist, sest
raamat oli teistest peajagu üle. Kõigist kiiduavaldustest kõige
olulisemaks sai Tammsaare avalik kiri Ristikivile, mis sisuliselt tähendas
teatepulga üleandmist endasugusele.
Võõrsil
1943. aastal astus Ristikivi Saksa sõjaväkke, sest vabatahtlikuna
ootas teda esialgu staabitöö ja ta lootis, et ei pea minema rindele.
Puhkusele pääsenud, põgeneb Ristikivi sama aasta novembris
Soome ja 1944. aasta septembris sealt edasi Rootsi. Esialgu elas ja töötas
ta Uppsalas. Alates 1950. aastast kuni surmani elas ta Stockholmi eeslinnas
Solnas ja töötas kindlustusseltsis, hiljem haigekassa ametnikuna.
Puhkused kulusid reisides, kuid suvi oli Ristikivi meelest ka kõige
parem kirjutamisaeg, sest mida vanemaks ta sai, seda enam pelgas ta masendust
tekitavat pikka ja pimedat aega. Kohe sõja järel 19461947
ilmusid Rootsis ta romaanid Kõik, mis kunagi oli ja Ei
juhtunud midagi, milles jutustatakse 1939. 1940. aasta meeleoludest.
Siis järgnes paus ja 1953. aastal ilmus kõikide üllatuseks
esimene tõeliselt modernistlik romaan Hingede öö.
Pärast pikemat vaikimist hakkas alates 1961. aastast ilmuma Ristikivi
ajalooliste romaanide seeria. Kokku valmis 11 ajaloolist romaani.
Ristikivi loomingu paremik sündis pagulusepäevil. Kirjandusteadlaste
eriline maiuspala on tema romaan Hingede öö. Jutustatakse
inimese teekonnast, sellest, kuidas inimene tunneb end maailmas üldse
võõra ja pagulasena.
Ristikivi ajalooliste romaanide sari jaotub triloogiateks. Tema loomingu
keskne teema on Õhtumaa saatus alates ristisõdade ajastust
13. sajandil kuni tänapäevani. Eesti kuulub tema skeemis kristianiseerimise
läbi Euroopa aegruumi ja kõik, ka üksteisest pealtnäha
väga kauged sündmused on omavahel seotud. Peale triloogiate kuulub
ajaloolisse tsüklisse kaks eraldi romaani ja ajalooliste novellide
kogu. Ajaloolised romaanid jutustavad küll Euroopa ajaloost, kuid seal
on viiteid ka kaasaja sündmustele. Tegevusruum on põhiliselt
Vahemeremaade ajalugu, aga ka Madalmaad, Saksamaa ja Prantsusmaa.
Tuntud (pagulas)kirjanik Bernard Kangro, kelle 90. sünniaastapäeva
me septembris tähistasime, on Ristikivilt küsinud, miks ta pöördus
ajalooliste romaanide poole, ja Ristikivi vastas: Jumal teab, mis
sest vanast maailmast saab, ja siis on hea vanu radu jälle läbi
käia ning rõhutas: Ka Eesti on Euroopas.
Ristikivi meelest ei tohiks tema romaane võtta üksnes ajaloolistena,
oluline on ka üksikinimese saatus. Ristikivi on väitnud, et sageli
ei ole aru saadud, et ta kirjutab kogu aja ühte ja sedasama raamatut.
Ta idealiseerib omal viisil kaduvat, see võiks viidata ka Eesti kadunud
ajale Eesti Vabariigi ajale. Tõlgendamise hõlbustamiseks
viitas Ristikivi oma romaanide eeskujuna muusikale Bachi fuugakunstile.
Mitmehäälses muusikas on iga hääl oluline ja neid hääli
korratakse erinevates variatsioonides. Sarnast süsteemi võib
märgata ka Ristikivi romaanides, mis on ju näiliselt üsna
tavalised ajaloolised seiklusromaanid. Ristikivi Rootsis kirjutatud romaanidest
on Eestis kordustrükkides ilmunud kuus esimest ajaloolist romaani (Põlev
lipp, Viimne linn, Surma ratsanikud, Mõrsjalinik,
Rõõmulaul ja Nõiduse õpilane).
Üksikuid luuletusi kirjutas Ristikivi üksinduse peletamiseks kogu
elu. Oma 60. sünnipäevaks andis ta need sõprade pealekäimisel
trükki tähendusrikka pealkirjaga Inimese teekond.
Ajal, mil Ristikivi luuletused said ilmuda üksnes välismaal, kirjutasid
paljud neid enda jaoks käsitsi ümber. Luuletusi Minagi olin
Arkaadia teel ja Sisaliku tee tunti tol ajal eelkõige
Tõnu Tepandi sugestiivsete viiside ja esituse tõttu. Paljudele
oli tõeliseks vaimseks defitsiitkaubaks ka Ristikivi proosalooming.
Muuseumis
Ristikivi muuseumis Tartus on võimalik mitte ainult tutvuda Ristikivi
kunagise elupaiga miljööga ja vaadata näitust kirjaniku elust
ja loomingust, vaid see muuseum on loodud selleks, et anda võimalus
tutvuda ka pagulaskirjandusega laiemalt. Peale Ristikivi isiklike raamatute
on võimalik lugeda peaaegu kogu Rootsis ja Kanadas ilmunud eestikeelset
kirjandust. Välja on pandud ka Eesti Kirjanike Kooperatiivile, Rootsis
Bernard Kangro juhitud väliseesti kirjanike kirjastusele kuulunud esimesi
kirjutusmasinaid ja mitmesuguseid teisi esemeid. Helilindilt võib
kuulata kirjaniku häält, aeg-ajalt korraldatakse ka luulelugemisi
või teisi kirjandusüritusi.
Igal aastal Ristikivi sünniaastapäeval või selle lähedasel
päeval toimub Ristikivi päev, kõneldakse mitte ainult Ristikivi
loomingust, vaid ka teiste väliseesti kirjanike mahukast pärandist.
Tänavu tähistatakse koos Ristikivi sünniaastapäevaga
kaht olulist juubelit: Kalju Lepiku 80. sünniaastapäeva ja Bernard
Kangro 90. sünniaastapäeva. Mõlemad kirjanikud kuulusid
Rootsis Ristikivi lähemasse sõpruskonda.
Muuseumi aadress: K. A. Hermanni 18, Tartu 51005.
Avatud esmaspäevast reedeni kell 1116, kokkuleppel korraldatakse
ekskursioone ka muudel aegadel.
Telefon: (07) 421 745.
MIRJAM HINRIKUS