Pärnu mees Johan Aavik oli aastakümneid liikluspolitseinik
ja arvestatav krossisõitja nii soolo- kui ka külgkorviga mootorratastel.
Huvi autoasjanduse vastu viis selleni, et pensionäripõlves tuli
tal kokku puutuda projekteerimise, konstrueerimise ja masinaehitusega.
Kõik sai alguse 1992. aastal, kui siinsed bensiinikraanid olid Venemaa
keerata. Mootorikütust jagus siis nagu jänesele jumalaarmu. Sõita
aga oli vaja, ja õige palju.
Johan Aavik saatis mööda nii mõnegi uneta öö.
Mõtles. Meenutas Saksa okupatsiooni aega, kui ringi sõitsid
puugaasil töötavad autod. Eesti Leegioni mehed nimetasid neid
Vingu-Viiudeks.
Erialast kirjandust (ka saksa- ja venekeelset) uurides jõudis mees
järeldusele, et peaks ka ise proovima oma autole seesugune agregaat
valmis meisterdada.
Nokitsemine võttis kolm kuud aega, enne kui valmis puugaasigeneraator
joonistelt maha ronis. Kohe tekkis küsimus, kuhu see agregaat paigutada.
Esimese variandi puhul oli selleks kohaks sõiduauto järelhaagis.
Teine variant nägi ette generaatori paigaldamise sõiduauto I-Kombi
tagumise põrkeraua piirkonda.
Aastad jõudsid otsaga tänasesse päeva. Vahepealsetel aastatel
oli mootorikütuse hind enamikule eestimaalastele taskukohane. Puugaasigeneraator
hakkas tasapisi vajuma unustusehõlma.
Praegu on olukord mootorikütuse turul jälle sama pingeline kui
Eesti taasiseseisvumise algusaastatel. Vahe on ainult selles, et siis ei
jätkunud bensiini, nüüd ei ole igaühel raha selle ostmiseks.
Valitsuse kaheldav aktsiisipoliitika ja kütusehinna sidumine dollarikursiga
maailmaturul on viinud selleni, et vaesem rahvas ning pensionärid on
hakanud autosõitu piirama või kavatsevad oma sõidukid
maha müüa.
Elu läheb viimasel ajal pidevalt kallimaks. Miks raha siis bensiini
peale raisata, kui leidub hoopis odavamaid lahendusi? J. Aavik on taas puugaasigeneraatori
juures.
Ühe pankrotistunud ettevõtte likvideerimisel ostis Aavik endale
sealt piruka-Moskviti ehk auto I-2715. Autol eemaldas ta furgooni
ülemise osa. Sellisel moel tekkinud väikese veoauto kasti oli
hõlpus puugaasigeneraatorit paigutada.
Milles seisneb puugaasil töötava auto olemus?
Mida öeldakse sellise väljanägemisega auto kohta tehnoülevaatusel
või kohtumisel liikluspolitseinikega?
Mitte midagi ei öelda. Puugaasil töötav mootor on tunduvalt
keskkonnasõbralikum. Gaasil on omadus jäägitult ära
põleda, loodust reostavaid jääkaineid peaaegu ei olegi.
Kas mootor tuli põhjalikult ümber ehitada?
Üldse mitte. Mootor on täpselt sama nagu tehaseväravast
tulnugi. Ainult karburaator tuli ümber vahetada lihtsama tüübi
vastu. Suurepäraselt sobivad selleks meile omal ajal tuntud Poola väikebussi
NYSA ja vähem tuntud Tehhi päritoluga IKOV-tüüpi
karburaatorid. Karburaatorile on monteeritud väike lisaseadis, mille
ventilaator kisub gaasi üles. Kõige tähtsam on see, et
mootor võib töötada nii bensiini kui ka gaasiga. Ümberlülitamine
käib kabiinist.
Milline on asja majanduslik külg?
Gaasi saab puidust, täpsemalt: 56 cm pikkustest klotsidest.
Puit peab olema täiesti kuiv. Laias laastus võttes vastab üks
liiter bensiini 22,5 kilogrammile puidule. Generaator mahutab korraga
kaks ämbritäit klotse. Selle kogusega võib näiteks
katta vahemaa Pärnust Nuiani (85 km). 100 kilomeetri läbimiseks
on tarvis kaks ja pool pangetäit klotse. Mõned arvavad ekslikult,
et klotside tegemine on üks aeganõudev ja vaevarikas töö.
Tegelikult ei ole see kaugeltki nii. Ketassaega võib poole tunniga
varuda klotse paarisaja kilomeetri tarvis. Kahju, et mul ei ole välja
tuua bensiini ja gaasi kasutamise võrdlust kroonides. Gaas on kindlasti
tunduvalt odavam.
Kui palju aega võtab katlakese üleskütmine?
1015 minutit. Selle ajaga hakkavad söed hõõguma
ja ventilaator veab gaasi üles. On võimalik ka selline moodus,
et mootor bensiini abil käivitada ja hiljem gaasiküttele ümber
lülitada.
Kas generaator oma liigse kaaluga ei tee auto vedrudele liiga?
Ei tee. Kogu kupatus katlake pluss filtrid kaalub umbes
sada kilogrammi. Piruka-Moskviti lubatud koormus on kuni 300 kg.
Millised on puugaasi kasutamise tugevad ja nõrgad küljed?
Keskkonnasõbralikkusest oli juba juttu. Mootori käivitamine
külmal ajal ei ole samuti probleem. Bensiinimootor on muidugi äkilisem,
tagades autole parema kiirenduse. Mis puutub kiirusesse, siis gaasimootoriga
üle 100 km/h kätte ei saa. Gaasiauto hooldamine on keerulisem
katel ja filtrid vajavad puhastamist iga 1000 km järel.
Soovitused, soovitused...
Puugaasiga töötaval autol on oma kindel koht, eriti lühemate
sõitude korral. Eriti sobilik peaks see olema talunikele, kel puit
käepärast. Muist autosid ja traktoreid võiks julgesti olla
gaasiküttel. Talusõidud ei ole ju pikad.
Johan Aavik ei hoia oma teadmisi ja kogemusi vaka all.
Asjast huvitatute ring laieneb iga päevaga. On helistatud isegi Valgamaalt.
Iga huviline võib tulla Aaviku loomingut kaema ja hüva nõu
saama.
Kellel tahtmine oma sõiduriist puuklotside abil liikuma panna, helistagu
julgesti J. Aavikule Pärnusse telefonil 40 020.
MAIT MURUMETS