Väliskunsti Muuseum avati 25. juulil. Sellise kaaluga sündmusi
ei ole Eesti kultuurielus kuigi sageli, on ju sisuldasa tegu nii ühe
Eesti kauneima barokkansambli korrastamisega kui ka uue muuseumi sünniga.
Kunagi oli Kadriorg kultuurihuvilistele paljutähenduslik paik, kus
lisaks Kunstimuuseumile veel kobar väiksemaid tõmbepunkte
Tammsaare, Vilde ja Peetri maja, Mikkeli muuseum, kontserdiväljak.
Kümme aastat kestnud lossi remont ja rääma jäänud
park on olnud üks sealtkandi pelutava maine põhjusi.
Nüüd
on lossiväravate taga enne kella 11 hulk ootajaid, esialgu lookleb
piletisaba peaaegu päeva lõpuni ümber uue kassaruumi. Loss
lõhnab kummaliselt, ühte on sulanud värske remondi ja vanade
maalide iseloomulik hõng.
Pilk minevikku
Tegelik Kadrioru lossi kui kunstikodu algus jääb 20. sajandi teise
kümnendisse, 1921. aastasse.
Rüütelkonna hoone Toompeal, kus Tallinna Eesti Muuseum senini
oli asunud, anti Välisministeeriumile. Muuseum kolis Kadriorgu.
Esialgu oli väljapanek kirev. Näidati helilooja Peeter Süda
tuba, etnograafilist talupojakunsti. Pühavaimu kirikust oli toodud
Notke altar, suures saalis oli väljas üks suuremaid klassikalisi
maale, 6 meetri kõrgune Lorelei needmine munkade poolt,
mis valmis J. Köleril 1887.a. Pariisis.
Pärast seda, kui Haridusministeeriumis 1929.a. sedastati, et Eesti
Rahva Muuseum Tartus ja Tallinna Muuseum on liiga sarnased, keskenduti Tartus
rahvakunstile ja etnograafiale, Tallinnas hakkas kujunema ehe kunstimuuseum.
Rootsi kuninga visiidiks
oli vaja esindushoonet. Kõrge külalise tarvis vabastati loss.
1929. aastal kolis kunst Narva maantee algusesse endisesse Lindeni restorani.
Haritlaskonnas tekitas see pahameelt. Lossi tervisele oli uus elu tegelikult
kasuks, riigil oli Kadrioru korrashoidmiseks rohkem võimalusi ja
tahet. Nii jäigi Kadrioru loss juunipöördeni valitsuse residentsiks
ning riigivanema elu- ja tööpaigaks. Seal resideerisid nii Saksa
kui ka Vene okupatsioonivõimud. Uuesti sai Kadrioru loss kunstimuuseumiks
1946. aastal.
Uued mured
Kadrioru lossi ja kõrvalhooned on projekteerinud Venemaal tegutsenud
itaalia arhitekt Niccolo Michetti, ehitatud 17181723. Meie päevini
on kõige paremini säilinud läbi kahe korruse ulatuv saal,
ornamendirohkusega torkavad silma luksuslikud kaminad, laemaal kujutab antiikse
jahijumalanna Diana ning jahimees Acteoni lugu, mis allegooriliselt peaks
meenutama Vene keisri võitu Rootsi kuninga üle. Säilinud
on kaheksa kaunilt maalitud kahhelahju.
Paraku oli loss ehitatud elamiseks. Seal on palju väikesi tube, mis
ei ole kohased ei fondihoidlateks ega näitusesaalideks. Eesti Kunstimuuseum
tegutses aasta-kümneid oma suutmise piiril, ent see oli edukas tegevus.
Lisaks püsiekspositsioonile leiti ruumi nii külalisnäitusteks
kui ka oma fondide tutvustamiseks, korraldati lektooriume, kontserte, teatriõhtuid.
Muuseum kasvas ning aegapidi pungus mitmeks allüksuseks.
1980 avati vanas aidas Tarbekunstimuuseum. See leevendas fondide koormust.
Aeg teeb oma töö. Kümmekond aastat tagasi oli lossi seisukord
selline, et kunstiteosed ohtu sattusid. Mäletatavasti räägiti
juba ammu uue muuseumi ehitamisest, isegi muuseumi fond loodi. Remont tuli
sõna otseses mõttes 24. tunnil.
Varemgi restaureeriti
Suuremad korrastustööd tehti 1933.1934.a. Siis restaureeriti
põhjalikult kogu lossihoonete kompleks ning ehitati ka üht-teist
juurde. Peale peasaali ju teisi avaraid ruume majas ei olnudki. Valitsuse
vastuvõttude ja muude pidulike sündmuste puhul jäi sellest
väheks. Lilleaiapoolsesse külge eenduvate tiibade vahele ehitati
banketisaal. Vaieldi küll ägedalt, kas see on muinsuskaitse seisukohalt
õige, ent nüüd on saal olemas ja näeb kena välja.
Tookord dekoreeriti osa ruume veel täiendavalt, tapeedid asendati veitsist
toodud siidkangastega, osteti luksuslikku mööblit, osa lossimööblist
pärines isegi Peterburist.
Riigivanema ametikorter paiknes maapoolses tiivas ülakorrusel, sinna
ehitati ka raamatukoguruum. Konstantin Pätsi kasutatud ruumidest on
tolleaegse sisekujunduse säilitanud presidendi raamatukoguruum. See
on kaetud tammepuust tahveldisega, seintel on väga ilusad Tallinna
vaadetega intarsiapannood. Merepoolses tiivas on veel kaks rahvuslikus stiilis
tuba, kus on kokku sulatatud eesti rahvakunst ja linnalik barokkstiil. Tulemus
on soliidne tammepuust uksed, laetalad, Pärnus Jõgi töökojas
tehtud mööbel. Kapiustel on reljeefid stseenidega Kalevipojast,
kõik imekombel säilinud. Nii on needki ruumid üks rahvusliku
ajaloo reliikviaid. Lossis on tõepoolest kunstiväärtusega
jälgi mitmest sajandist. Äsja lõppenud remont on aidanud
neid välja tuua. Soklikorrusel võeti maha hilisemaid vaheseinu,
ruumide jaotus on nüüd originaalilähedasem ja stiilsemad
on need ka.
Üllatas, et vestibüüli vanu põrandaplaate leiti pool
meetrit põrandast sügavamalt. Loss on rajatud poolloodusliku
terrassi servale, maapoolne osa on 3-korruseline, linnapoolne 2-korruseline.
Linna pool on maa all kuivenduskanaliks mõeldud käik. Ilmselt
oli see umbe läinud, vesi hakkas lossi tungima ja kaitseks tuli põrandat
tõsta.
Väga meeldiv üllatus oli, et kõigi hilisemate krohvikordade
all leidus jälgi Peeter I aegsest lubimörtkrohvist. Uurijatel
oli põnev: kas õnnestub kindlaks teha, milliseid värve
kasutati? Arhiividest oli teada, mida telliti. Aga kuidas neid kokku segati?
Osutus, et kasutatud on nelja värvi ookrit, kuldookrit, marsipunast
ja valget. Lossi fassaadi esialgne värvigamma taastati.
Pargis kunagise Miraaiseina juures on säilinud osaliselt endise
kaskaadi põhi. Purskkaevu bassein on olnud tegelikult tunduvalt suurem,
kui vanadelt projektidelt näha. Merepoolses tiibhoones tuli välja
1721. aasta laemaalingu jälgi, küll väga kulunud, aga siiski
nähtavad lendav naine, käes kuldne kroon, ümber hulk
hõljuvaid putosid. Kellele kroon kavatsetakse pähe panna, ei
ole näha. 1721.a. pärast Uusikaupunki rahu võttis Peeter
I endale keisritiitli. Küllap see kroon temale oligi...
Muuseumisaalides
Nüüd on Kadrioru lossis väliskunstimuuseum. Esindatud on
Madalmaade maal, on itaalia saal, saksa tuba, viie saaliga vene osakond.
Väljas on 600 eksponaati, 114 maali, graafikat, skulptuure, tarbekunsti.
Üldse on maalikogus 950 teost, enam kui 4000 lehte graafikat, 250 skulptuuri,
rohkesti tarbekunsti.
Ilusasti on esindatud nn. väikesed hollandlased, saksa ekspressionistid,
on palju huvitavat vene kunsti.
Üks ruum on pühendatud Kadrioru ajaloole, on Kadrioru vaateid,
emandate ja isandate portreesid, ühes toas on pargist arheoloogilistel
kaevamistel leitud esemeid.
Peatselt avatakse hõbedakamber. Ajutiste näituste tarvis saab
kasutada viit ruumi.
Mida öelda lõpetuseks? Tegijail juhtub... On oma võimaluste
ja võimiste avastamise tore ja erutav aeg, vahel pisiasjadest johtuvalt
murelik, enamasti rõõmu ja tööd täis. Teostel
on nüüd lahedam, fondid ei ole üle koormatud, kasutusel on
tänapäevane infosüsteem, mugavam on külastajail ja tööperel.
Ja mis kõige olulisem nüüd saab eestlane omas kodus
maailma kunstikultuurist osa.
Väliskunsti Muuseumi juhataja JÜRI KUUSKEMAA juttu kuulas IMBI JELETSKY