16. juuni Videvikus ilmus Tüma lugu ehk Eesti tiblad ja tiblastajad.
Lisan mõned täpsustused. Tüma talu kuulus Vabadussõja
eel minu ema vennale Jaan Viirale, kes langes võitluses iseseisvuse
eest. Pärast onu hukku läks Tüma talu üle minu emale
Anna-Maria Rongale. Oma isa Elmar Ronga surmatunnistuselt võin lugeda:
vanus 37 a., surma põhjus: kolba murre. Kirje perekonnaseisuaktide
raamatusse on tehtud 26. nov. 1945. Et kolbamurde tekitas püssikuul,
on jäetud ütlemata.
Enno Piiri raamatus Sakalamaa ei unusta räägitakse
ka Ennoksemäe metsavendadest, mainides muude seas ka mu isa, Tüma
talu koduväist peremeest Elmar Ronka (fotol ratsaväelase mundris).
Viljandis mäletatakse lugu sellest, kuidas üks vabadusvõitleja
arestikambrist põgenes. Seesama uljaspea oligi minu isa. Viljandimaal
teatakse sedagi, et Ennokse metsas Tarvastu vallas varjas end kümmekond
inimest. 1945. aasta veebruaris hävitas NKVD nende punkri ning enamik
langenuid aeti samas punkris mulla alla. Minu isa tol päeval punkris
ei olnud. Ta varjas end õe juures. Õe abikaasa oli 1940. a.
juunipöörde ajal olnud kohalik aktivist. Sellisena ta sõja
algul maha lastigi. Isa lootis, et sellest perest teda otsima ei tulda.
See oli asjatu lootus. Pandi toime uus haarang, ainult et seekord ei otsitud
aktivistist õemeest, vaid talumeest Elmar Ronka, kellel poliitikaga
palju ühist polnudki. Seda näitab kas või asjaolu, et veel
1943. aastal, kui sõja lõpptulemus oli ette näha, ehitas
tema endale uue elumaja. Juba järgmise aasta sügisel riisuti ta
talu paljaks ning varsti leidis ta end Viljandi arestimajast.
Lapse küüditamine, kodu ärastamine
Kaarel Mäeorg minu ema Jämejalga ei saatnud. Ravila arst päästis
ema küüditamisest sel viisil, et vormistas ta Jämejala pesunaiseks.
Kui algas küüditamine, oli üksi kodus vaid mu 14-aastane
õde Elga. Tema viidigi. Ema oli parajasti õnneks mujal, minu,
oma haige poja juures. Hiljem püüdis ta tütrele järele
sõita, kuid see ei õnnestunud. Elga saabus kodumaale alles
1957. aastal, kuid ei tulnud enam üksi: vahepeal oli ta venelasega
abiellunud. Seegi teda ei päästnud otsekohe saadeti Venemaale
tagasi. Läksin toona koos nendega, sest kodu mul siin ju polnud. Sain
hariduse Leningradis. Filmireissöörina suunati mind hiljem
ikkagi Tallinna.
Mõistagi hakkasime taotlema oma vara tagastamist kohe Hrutovi
sulaperioodi algul 1956. aastal. Toona saime vaid tünga.
Saame praegugi. Gattinas elav õde müüs kergeusklikult
seal oma majagi maha, uskudes, et leiab lastega Eestis tööd ja
peavarju. Tarvastu vald oli ta paigutanud korterijärjekorda üheksandana.
Et Paldiski praegune linnapea Mati Kadak lubas kirjalikult korteri anda,
saabus Elga Paldiskisse oma uut elupaika kaema. Siis aga teatas seesama
Kadak lõpuks, et Paldiskis vabu kortereid ei ole. Pärast sihukest
äraütlemist on Paldiskisse hulgaliselt saabunud inimesi Venemaalt,
on saabunud isegi nn. afroeestlasi, tumedanahalisi kongoleeside järeltulijaid.
Alles äsja kiitis nende head keeleoskust volikogu esimees
Anne Taklaja, rääkides neist kui frankofoonsetest kodanikest.
Tuleb välja, et isa-ema said oma elamispinna Tarvastu kalmistule, tütar
Elga aga peab piiri taga ootama. Tema lapselapsed oskavad igatahes paremini
eesti keelt kui nood mustanahalised kongolased. Kolm tütrepoega sõdivad
praegu Teteenias föderaalvägede koosseisus. Nad saavad
hea väljaõppe. Võimalik, et vajavad seda tulevikus oma
vanaema endisel kodumaalgi. Kummatigi võinuksid nad saada ettevalmistuse
Eesti kaitseväes. Küllap omandanuksid nad üsna ruttu nii
eesti keele kui ka meele.
Kaeba kohtusse!
Praeguste ametimeeste soovitus pöörduda oma vara pärast
abi saamiseks kohtu poole meenutab vägisi mõisnike aega, üksnes
selle vahega, et asi pole mõnes hobuses või lambas, vaid inimestes.
Probleeme poleks, kui kohaliku omavalitsuse suhtumine oleks korruptsioonivaba,
kui ei seataks omandireformi komisjonide etteotsa Mäeoru-taolisi endisi
haarajaid-kahmajaid.
Olen pöördunud kõigi EV võimuorganite ja võimulolijate
poole palvega kontrollida asjaolusid, kuidas Kaarel Mäeorg minu vanemate
vara enda kätte haaras ning kolhoosi partorgina oma väimehele
edasi müüs, luues näilisuse, nagu teinuks seda kolhoos. Viljandi
Maakohus väidab, et Anna Rongale olevat 30. I 1990 makstud Tüma
talu maade ja hoonete eest 15 000 rubla hüvitist. Ema seda raha igatahes
ei näinud; ta suri juba 7. VIII 1990. 79-aastast vanakest polnud raske
tüssata. Ei Viljandi Maavalitsus ega ka Maakohus ole pööranud
tähelepanu asjaolule, et pärast riigi fondist tehtud hüvitisemakset
(kui see nii oli?) ei kuulunudki Tüma talu enam kolhoosile, mistõttu
tal polnud õigust seda ka 10. VII 1990 müüa.
Kõik organid ja heasoovijadki on mulle soovitanud anda asi kohtusse,
s.o. palgata advokaat ning tõestada seda, mis ei vaja tõestamist.
Kuulen koguni, et ma olevat hull, lootes oma vanemate vara tagasi saada
ning oma represseeritud õele Eestis asupaika leida. Las annab parem
kohtusse praegune heauskne taluperemees ja las ta tõestab
koos oma mahitaja Kaarel Mäeoruga, kas dokumendid, millega nad opereerivad,
on õiged ja seaduslikud. Väidan, et need on omastamisreformi
käigus fabritseeritud. Ja kas ongi asi üksnes dokumentides? Pigem
inimsaatustes, mida meie kahmajad usinalt endatahtsi kujundavad. Endiste
aeg olevat möödas. Kas on? Kui, siis miks mulle mu vanemate talust,
põlisest mulgi talust vene fiigat näidatakse? Miks
endine kolhoosi partorg naerab, kui endine represseeritu enam kodumaale
ei pääse? Pensionärina jääb mul üle tülitada
võimuorganeid ja pärida: miks? miks? Küsiksin sedagi, millal
omastamisreformist kord ometi tagastamisreform saab, kuid vaevalt saaksin
vastuse...
ENNO RONK,
Keila