Dagmar Kutsar, Avo Trumm (Tartu Ülikool)
Edukas Eesti ja vaesus kuidas need kokku sobivad?
Tõesti, Eestit on rahvusvahelistes hinnangutes sageli nimetatud üheks
edukamaks postsotsialistlike Ida- ja Kesk-Euroopa riikide seas. Positiivsed
ja kiired muutused poliitilises ja majandussfääris pole siiski
kaasa toonud niisama suurt ja kiiret kasvu inimeste individuaalses heaolus.
Vaesus on tänapäeva olulisemaid sotsiaalprobleeme mitmel pool
maailmas ta pärsib inimese majanduslikku toimetulekut, suurendab
sotsiaalset isolatsiooni ning võõrandumist võimust.
Indiviidi nõrgenenud side ühiskonnaga produtseerib passiivsust
ja alluvust ning suutmatust seista oma õiguste eest.
Eesti ühiskonnas seostub vaesus eelkõige ulatuslike majanduslike,
poliitiliste ja sotsiaalsete muutustega. Üldiselt edukate poliitiliste
ja majandusreformide sotsiaalne hind on osutunud ootamatult kõrgeks,
väljendudes paljude inimeste heaolu ja elukvaliteedi languses, sotsiaalse
stressi, vaesuse ja kuritegevuse kasvus.
Vaatamata elanikkonna suurema osa heaolutaseme langusele ja vaesusriskide
süvenemisele ei kajasta vaesust kui sotsiaalset probleemi mitte ükski
Eesti Vabariigi seadusandlik akt. Selle asemel kasutavad nii Eesti Vabariigi
põhiseadus kui ka hoolekandeseadus raskesti defineeritavat puuduse
mõistet (põhiseaduse § 28: Eesti kodanikul
on õigus riigi abile vanaduse, töövõimetuse, toitjakaotuse
ja puuduse korral...). Ka sotsiaalpoliitilistes regulatsioonides ei
puudutata vaesuse mõistet. Seetõttu ei ole Eestis tänini
kehtestatud ametlikku vaesuspiiri. Kaudselt täidab vaesuspiiri ülesannet
1993. aastast rakendatud toimetulekupiir, mille alusel makstakse puudustkannatavatele
leibkondadele toimetulekutoetust.
Vaesus on kihiline kõik vaesed leibkonnad ei ole ühtviisi
vaesed. Vaesuse kihtide eristamine on olulise sotsiaalpoliitilise tähendusega,
sest erineva sügavusega vaesus nõuab erinevate sekkumisstrateegiate
rakendamist. Vaesuse kihtidena eristuvad otsene vaesus (80 % vaesuspiirist
ressursitasemega kuni 1000 krooni leibkonnaliikme kohta) ja toimetulekut
ohustav vaesus (81100 % vaesuspiirist ressursitasemega 10011250
krooni leibkonnaliikme kohta).
Eestis on vaesusest või vaesusriskist ohustatud pool elanikkonnast,
sh. kolmandik sellest on ressursitasemega alla vaesuspiiri. Viiendik elab
otseses vaesuses ja viiendik toimetulekut ohustavas vaesuses.
Kui võrrelda vaeste leibkondade osakaalu viimastel aastatel, on vaesuse
tase jäänud enam-vähem samaks. Oma rolli mängib siin
ühelt poolt elatustaseme teatav tõus, teiselt poolt aga elukalliduse
suurenemine.
Kellel on suurim risk sattuda vaeste hulka ja sinna jäädagi?
Vaesuse riskitegurid võivad esineda nii üksikult kui ka kombineerituna.
Vaesusohtlikeimas olukorras on niisugused leibkonnad, kelle puhul toimib
mitu vaesusriski tegurit samaaegselt, moodustades nn. vaesuse mustreid indiviidi,
leibkonna ja regiooni tasandil.
Eestis on välja kujunenud selgepiiriline ja mitmetasandiline keskusperifeeria
(linnmaa, põhjalõunapiirkond) regionaalne jaotus.
Ääremaadel võib juba täheldada ulatuslikku sotsiaal-majanduslikku
marginaliseerumist (s.t. mittetöötava ja abimajapidamises hõivatud
tööealise elanikkonna keskmisest kõrgemat taset), osa piirkondi
on nn. eelmarginaliseerumise staadiumis. Peamised vaesuse regionaalsed riskid
on madalapalgaliste töökohtade domineerimine ning kõrge
tööpuudus. Elamine madala toimetulekuressursiga regioonis tähendab
olulist leibkondliku ja indiviidivaesuse riski.
Vaesusriskide toimel on häiritud eelkõige ühiskonna tuum
tööjõuline lapsi kasvatav perekond, kes on nii ühiskonna
ressursside kui ka inimkapitali tootja ja taastootja. Nende perede hulgast
eristuvad kolme ja enama lapsega leibkonnad, kellest ligi kaks kolmandikku
elavad allpool vaesuspiiri. Otseses vaesuses tuleb toime tulla ligi 45 %-l
kolme- ja enamalapselistest peredest, lisaks nendele on viiendik toimetulekut
ohustavas vaesuses. Vaesus süveneb iga järgneva lapse lisandumisega,
nii et neljalapselistest on siin ligi kaks kolmandikku ning viie- ja enamalapselistest
üle kolmveerandi. Otseses vaesuses on ka üle neljandiku noortest
peredest ning umbes sama palju on vaesuspiiri lähedal.
Lapsed ongi Eesti ühiskonnas vaesuse poolt enim haavatavad isikud.
Mida noorem on laps, seda suurema tõenäosusega elab ta ressursitasemega,
mis on allpool vaesuspiiri. Kuni kümneaastastest elab vaesuses 48 %,
1019-aastastest 44 %. Otseses vaesuses elab kolmandik väikestest
lastest ning 13 % elab toimetulekut ohustavas vaesuses. Seega on väikestel
lastel oluliselt suurem oht sattuda otsesesse vaesusesse kui ülejäänud
elanikkonnal keskmiselt.
Eakatest inimestest elab Eestis allpool vaesuspiiri üle kolmandiku.
Kuigi eakate inimeste tarbimisvajadused on laste ja tööealistega
võrreldes koomale tõmbunud, on nende elu vaesuses inimväärikust
alandav. Eaka inimese sõltuvusseisund on lapsega võrreldes
vähem selgepiiriline, kuid tema võimalused oma olukorda parandada
on samuti küllaltki piiratud.
Töökaotuse mõju vaesusele oleneb koostoimest teiste vaesusriski
teguritega. Mida vähem edukas regioonis töö kaotanu elab,
seda tõenäosem on pikaaegne töötus ning kogu leibkonna
vaesuse edasine süvenemine. Eestis on töö kaotanutest ligi
kaks kolmandikku vaesed, kusjuures enamik neist (49 %) elab otseses vaesuses
sissetulekuga alla 1000 kr. kuus tarbimisüksuse kohta.
Kui efektiivne on vaeste sotsiaalne kaitse?
Eestis taasiseseisvuse ajal loodud sotsiaalkaitse süsteem reguleerib
kõiki olulisi sotsiaalkaitse valdkondi, teda iseloomustab universaalsus
ja suhteliselt suur riigi roll. Sihtotstarbeliste toetuste liike on vähe
ja nende osatähtsus universaalsete toetustega võrreldes väike.
Universaalhüvitised ei taga sageli selle saajale minimaalset toimetulekut.
Ühe või teise grupi toimetulekut kindlustavatest põhisüsteemidest
täidavad oma ülesannet kõige halvemini töötutele
(töötu abirahad) ja üksikvanematele (lastetoetus ja üksikvanema
toetus) mõeldud süsteem.
Kindlustushüvitiste ja sotsiaaltoetuste liikide lõikes on määra
erinev kasvukiirus 1990. aastatel muutnud vaesusest ohustatud gruppide jaotust.
Ainsana on tarbijahinna kasvuga suutnud sammu pidada keskmise pensioni (elatusraha)
suurus. Seetõttu on vähenenud eakate ja suurenenud noorte (lapsed
ja noorukid, noored vanemad) vaesus.
Riigi põhiseaduslik kohustus abistada elanikke vanaduse, töövõimetuse,
toitjakaotuse ja puuduse korral realiseerub valikuliselt. Regulaarsest sotsiaalabi
süsteemist jääb välja 50 000 70 000 suurima
haavatavusega isikut (sh. pikaajaliselt töötud, perekonnata arengupeetusega
isikud, kinnipidamiskohast vabanenud isikud, kellel pole sugulasi või
toitjaid, jt.).
Kas vaesusest on võimalik välja pääseda?
Vaesuse leevendamise kui protsessi eesmärk on vaesuspiirist allpool
oleva elanikkonna majandusliku ja sotsiaalse haavatavuse vähendamine
ja vaesusriskide alandamine ning võimaluste loomine inimeste elujärje
parandamiseks, inimkapitali arenguks ja paremaks rakendamiseks. Vastavate
tegevuste eesmärgiks on seatud vaesuspiirist allpool oleva elanikkonna
minimaalse toimetuleku tagamine ja üldiste vaesusriskide vähendamine
ja ennetamine.
Vaesuse leevendamine on efektiivne erinevate riiklike poliitikate oskuslikul
ja süstemaatilisel rakendamisel, erinevate ühiskondlike tasandite
integreerimisel. Erinevates poliitikates sisalduvad võimalused tuleks
ühendada ühtsetesse sihtotstarbelistesse programmidesse. Ressursse
tuleb kasutada otstarbekalt, need tuleb suunata konkreetsetele sihtrühmadele.
Vaesuse leevendamise prioriteetsed sihtrühmad eristuvad otseses vaesuses
elava kontingendi seast. Nendeks on lapsed ja lastega pered, töötud,
madala kvalifikatsiooniga, samuti alakoormusega töötavad madalapalgalised,
erivajadustega, puuetega isikud, eakad ja teised sotsiaalkaitsesüsteemist
sõltuvad isikud ning ühiskonna institutsionaalse korraldusega
vähe seotud äärerühmad. Prioriteetsetele sihtrühmadele
lisanduvad suhteliselt heterogeensemad elanikkonna rühmad, kelle kõrge
vaesusrisk ei avaldu nende ressursitaset ja majanduslikku toimetulekut peegeldavates
üldistes statistilistes näitajates, kuid kelle üldine kõrgem
haavatavus on selgelt tajutav ühiskonna sotsiaalses praktikas. Sellised
rühmad on naised meestega võrreldes, mitte-eestlased eestlastega
võrreldes, maaelanikud linnaelanike ning madalama haridusega inimesed
kõrgema haridusega inimeste taustal.
Vaesuse leevendamise programmide kujundamine ja realiseerimine eeldab erinevate
ühiskondlike institutsioonide koostööd. Mobiliseerida tuleb
erinevad ühiskondlikud tasandid avalik sektor (riigi- ja omavalitsusorganid
ja neile kuuluvad struktuurid), erasektor (kasumit taotlevad struktuurid),
kolmas sektor (kasumit mittetaotlevad mitteriiklikud vaesuse leevendamisele
või vaesusriske vähendavale tegevusele orienteeritud organisatsioonid).
Ühiskonnapoolselt tuleb eelkõige suurendada sotsiaalse kaitse
süsteemi efektiivsust, individuaalselt aga kasvatada võimekust.
Need kaks poolt peavad olema oma püüdlustes kombineerunud. Ühiskond
pakub toetust ja loob ligipääsuteid ressurssidele, üksikindiviid
demonstreerib oma valmisolekut ja suutlikkust väljakujunenud olukorda
parandada. Seega pääseb vaesusest välja vaid ühiskonna
ja indiviidi ühiste pingutustega.
Refereeritud ajakirjast Sotsiaaltöö