Kui oleks vaja välja selgitada 20. sajandi muusikaelu patriarh Saaremaal,
siis valitaks tõenäoliselt Joosep Aavik. Ta oli väga tuntud
muusikaõpetaja, organist, koori- ja orkestrijuht, helilooja, muusikaarvustaja.
Tema õpilaste arv on äraarvamatu ja teened siinse muusikaelu
edendamisel ning isamaalise vaimsuse hoidmisel hindamatud.
Joosep Aavik sündis 17. novembril 1899 Kuressaares kaupmees Jakob Aaviku
perekonnas. Pereisa mängis mõnikord koduorelil koraale ja ka
ema kõlava häälega kuuldavale toodud rahvalaulud aitasid
väikesel Joosepil juba varakult oma hinge kaunitele helinditele häälestada.
Kooliteed alustas Joosep Aavik 1908. aastal, võttes paralleelselt
muusikatunde organist August Feyerabendi juures. 1919. aastal oli ta üks
tollase Saaremaa Segagümnaasiumi, nüüdse Ühisgümnaasiumi
esimese lennu lõpetajaid. Varem, I maailmasõja ajal, oli ta
kinos klaveril mänginud saatemuusikat tummfilmidele ja pääsenud
musitseerima ka Kuressaare Laurentiuse kiriku orelil.
Tutvunud suviti Kuressaares puhanud professor August Topmaniga, otsustas
Joosep Aavik Topmani soovitusel jätkata õpinguid tollases Tallinna
Konservatooriumis professor Topmani oreliklassis. 1927. aastal lõpetas
ta konservatooriumi eeskujulike hinnetega põhierialal.
Seejärel tegutses Aavik paar aastat organisti, koorijuhi ja orkestridirigendina
Tartus. 1929. aastal tuli ta Kuressaarde Laurentiuse kiriku organistiks,
asudes andma orelikontserte kirikutes. Nooruslikku elujõudu ja muusikavaimustust
täis mehena töötas Joosep Aavik veel sega-, mees- ja naiskooride
juhina. Tuli muusikaõpetaja töö Saaremaa Ühisgümnaasiumis,
tegutsemine muusikajuhina Kuressaare Eesti Seltsi teatris. Ta juhatas ka
Kuressaare suvemuusikaorkestrit. 1932. aastast oli Joosep Aavik palju kordi
Saaremaa laulupidude üldjuht.
Aegade voolates ja muutudes muutusid ka Joosep Aaviku töö- ning
ametikohad, kuid muusika juurde jäi ta muutumatu kiindumuse ja andumusega.
Koorijuhtimine, õpetajatöö endises Kuressaare Ehitustehnikumis,
aastatel 19411965 Saaremaa Ühisgümnaasiumis, mida vahepeal
nimetati keskkooliks, 19501969 Kuressaare Lastemuusikakoolis. Seda
tegevust ei lõpetanud kas pensioniikka jõudmine. Organistina
jäi ta truuks kirikumuusikale, kuigi nõukogude võimu
aastatel oli aeg, mil Joosep Aavik sai kirikus orelil mängida vaid
salaja, algul Saaremaal, hiljem kodukandist kaugemal, Pärnus.
Nimetamisväärsemad teosed Joosep Aaviku heliloomingus on üldtuntud
seade segakoorile Saaremaa, ka Tütrele (Niina
Klaasi sõnad), kolm motot Kuressaare kooridele (Arvo Kaal ja Debora
Vaarandi), romanss sümfooniaorkestrile, Osilia klubi hümn (Harry
Õnnis), soololaulud Mõtisklusi talvehommikul (Evi
Vikerpuu), Lumehelveste valss (Evi Vikerpuu) ja Kevadele
(Harry Õnnis). Viimase on Eesti Raadio estraadiorkestri saatel linti
laulnud Eesti omaaegne esitenor Hendrik Krumm.
Muusikaalaseid artikleid ja arvustusi on Joosep Aavikult ilmunud ajalehtedes
Postimees ja Muusikaleht, eriti sagedasti aga Saaremaa väljaannetes.
Joosep Aavikut võiks võrrelda kullaotsijaga, kes püüdis
innustunult leida kullateri liivast. Kui leidis, oli ta õnnelik ja
muheles mõnusalt, hoidudes vaoshoitud inimesena oma tunnete kärarikkast
väljendamisest. Muusikalist väärismetalli otsis ta oma õpilastes,
iseendas, kõigis inimestes.
Joosep Aavik oli kindlapiirilise, aga avara sisemaailmaga mees. Kõik
madal oli talle võõras ja vastuvõetamatu. Pigem oli
ta esteet. Mäletan, et Osilia klubi hümni sõnade algvariandis
oli mul stroof maakera karvasel kerel. Tundus, et Aavik pidi
end pingutama oma hinnangu väljaütlemiseks, aga vaikselt see siiski
kuuldavale tuli: Härra Õnnis, see karvane kere ei sobi
vist mitte. Katsuksime seda muuta. Muutsimegi. Pöördumist
härra-sõnaga aga kuulis Joosep Aavikult peale minu usutavasti
veel nii mõnigi mees, keda ta usaldas. Härrad ja see sõnagi
olid ju punase võimu ajal sügava põlu all. Aavik ise
oli täismõõduline härra olemuselt ja maneeridelt.
Taotlustes ja ettevõtmistes võis Aavik olla jonnakuseni visa,
seda ka pisiasjades, mis mõnele ehk tundus pedantsusena. Tema kuulus
murumüts oli tume, samuti tuntud töökad toatuhvlid.
Ta tundis muret oma üsna metsikuks kasvanud aias seisnud ja praegugi
seal uhkeldava tillukese aiamajakese ehk lustuse pärast, sest ümbruse
koerad poisid käisid tollal seal sees, lagastasid ja lõhkusid.
Aeg-ajalt sai püütud seal korda luua ja üht-teist parandada.
Tagasihoidlik inimene Joosep Aavik oli hea vestleja, aga mitte suur rääkija.
Maailma asjade vastu tundis ta huvi kõrge vanaduseni.
Joosep Aavikul oli tore komme regulaarselt, tavaliselt üks kord aastas
ja suvel, teha kindlatel kuupäevadel austusvisiite oma endistele omaealistele
kolleegidele-naisõpetajatele. Esinduslik rõivastus, lillede
ja maiustuste kaasavõtmine oli neil kordadel enesestmõistetav.
Püsiva mälestuse on jätnud Joosep Aaviku telefonihelistamised
umbes sellises laadis: Andke andeks tülitamise pärast, aga sel
päeval ja sel tunnil tuleb raadiost selline ja selline väga hea
kontsert. Ehk on teil soov ja võimalus seda kuulata...
Joosep Aaviku külalisteraamatust, millest hiljem sai Aavikute muuseumi
külalisteraamat ja mis 1998. aasta augustis otsast otsani gruppide
ja üksikisikute sissekandeid täis sai, on leida pool tuhat meeldivat
ja tunnustavat kirjapanekut mitmes keeles. Ühes neist on kirjas üks
täppiminev tähelepanek Joosep Aaviku kohta: Turvaline tõdemus,
et sygavate vaimsete huvidega inimesel ei ole ka yksinda olles kunagi rusutunnet.
Joosep Aavikul olid head suhted ja läbikäimine Gustav Ernesaksaga,
professor Juhan Aavikuga, Leo Normetiga, Lembit Verliniga, lauljate Jenny
Siimoni, Endel Aimre, Hendrik Krummiga ja paljude teiste eesti muusikaelu
suurkujudega.
Joosep Aavik armastas elu, inimesi, muusikat, puhtust ja korda, pidas lugu
heast vestlusest ning maiustustest.
Ta suri 20. novembril 1989, kolm päeva pärast oma 90. sünnipäeva.
Mälestagem ka teda, Saaremaa selle sajandi maestrot nüüdsel
hingedekuul ja tema 100. sünniaastapäeva puhul ning olgem tänulikud,
et meie keskel on elanud selliseid suurepäraseid inimesi.
HARRY ÕNNIS