Olev Raju,
Riigikogu liige,
majandusprofessor
Suured muutused viimasel kümnel aastal on kaasa toonud hulgaliselt
head. Elu on edasi läinud, kuid kahjuks on sellega kaasnenud ka palju
halba. Viimase kümne aasta jooksul on hammasrataste vahele jäänud
suur osa Eesti elanikkonnast. Ametlike andmete järgi elab 37 % Eestimaa
elanikkonnast allpool vaesuspiiri ning teist sama palju on raskustes ja
vaid 1518 % võib oma eluga enam-vähem rahul olla. Selline
tulude struktuur on tüüpiline Aafrika ja Aasia maadele, mitte
aga Euroopale.
Kuid probleem ei piirdu ainult Eesti elanikkonna sissetulekute väga
suure ebavõrdsusega. Veel tõsisemaks probleemiks on kujunenud
olukorra ebainimlikkus väga suurte elanikkonna gruppide suhtes, just
nende suhtes, kellel mingil põhjusel on raske (vahel ka lausa võimatu)
suurendada oma sissetulekuid lapsed, pensionärid, invaliidid
jpt. Kahjuks on Eesti praegune valitsus asunud just nende elanikkonna kihtide
elujärje edasisele olulisele alandamisele. Kui 19951999 valitsustele
saab õigustatult ette heita, et nende abinõud sotsiaalse ebavõrdsuse
vähendamiseks olid poolikud ja aitasid vaid suhteliselt väikest
osa elanikkonnast, siis praegune valitsus on võtnud suuna selgelt
masside vaesuse suurendamisele ja vaid mõnesaja inimese ülirikkaks
muutmisele.
Miks seda tehakse?
Poliitikas juhtub vahel vägagi kummalisi asju. Ja pahatihti on kannatajaks
rahvas. Tõsi, üliharva tehakse seda nii jõhkralt ja nii
väikesearvulise grupi huvides kui praegu Eestis.
Kõige kurja juur hakkab peale meie majanduslike ja sotsiaalsete teadmiste
nõrkusest. Meie inimestele on veel võimalik tõe pähe
pakkuda mitmeid lausa absurdlikke seisukohti. Seda on edukalt kasutanud
ennast liberalistideks nimetav rühmitus, kes esindab vaid ülimalt
kitsa ringkonna kõige rikkamate monopolistlike ettevõtjate
huve. See ringkond püüab praegu selgeks teha, et Eesti
edasise arengu huvides on vaja iga hinna eest ära kaotada ettevõtte
tulumaks. Selle summa seda oli 1998. a. 1,9 miljardit võrra
väheneb riigieelarve. Riigieelarve vähenemist aga kompenseeritakse
hädavajalike sotsiaalkulude kärpimisega.
Seda protsessi on saatnud äge propagandakära. Rahvale on püütud
selgeks teha, et ettevõtte tulumaksu kaotamine on tema huvides. Põhjendatakse
seda mitme väitega.
Esiteks. Kui loobuda ettevõtte tulumaksust, jäävat ettevõtjatele
rohkem raha ja nad tõstvat töötajate palku. Ja see jutt
on leidnud isegi uskujaid. Mis seal imestada omal ajal leidis uskujaid
ka Goebbelsi rinde õgvendamine Stalingradi alt Berliinini (mis pidi
andma võidu) ja inimkonna helge tuleviku kommunismi päralejõudmine
1980. aastaks. Tööjõud on kaup nagu tooraine või
leibki. Ja keegi ei osta sama leivapätsi kallimalt, kui saab osta odavamalt.
Kui senini on saadud inimesi tööle väiksema palga eest, siis
miks peaks ettevõtja järsku hakkama maksma kõrgemat palka?
Eriti olukorras, kus tööpuudus on kõrge ja aina kõrgemaks
läheb: valitsuse prognoosi kohaselt suureneb töötute protsent
tänavu11,9-ni, 2000.a. lõpuks 12,1-ni, 2001.a. lõpuks
12,9-ni ja 2002.a. detsembriks koguni 13,7-ni.
Põhjendatakse vajadust kaotada ettevõtte tulumaks ka väitega,
et siis investeerivat Eesti ettevõtjad rohkem raha tootmisesse, majandus
minevat tõusule, tekkivat juurde uusi töökohti. Elu räägib
millestki muust just viimastel kuudel on Eesti enda kõige
rikkamad alustanud massilist raha väljaviimist Eestist nn. maksuparadiisidesse.
Äriringkonnad prognoosivad, et aasta lõpuni viiakse Eestist
minema ligikaudu 2 miljardit krooni s.o. rohkem, kui Siim Kallase
valitsuse peaminister Mart Laar plaanib ettevõtte tulumaksu kaotamisega
jätta täiendavalt kõige rikkamatele ettevõtetele
Eestist välja viimiseks. Eestist välja viidud raha, olgu see siis
rahandusministeeriumi poolt Saksamaale paigutatud rohkem kui 2 miljardit
või erasektori poolt Bahama saartele viidud (viidav) 2 miljardit,
küll Eestisse uusi töökohti juurde ei loo!
Palju on räägitud, et ettevõtte tulumaksu kaotamine toetab
väikeettevõtlust ja selle kaudu majandust. Tegelikult on pilt
vastupidine.
40 suurimat tulumaksu maksjat maksid 1998. a. ligikaudu 90 % ettevõtte
tulumaksust. Tegelikud võitjad on need 40, ülejäänud
tuhanded ettevõtted saavad igaüks tühise summakese. Järelikult
tugevneb nende 40 (võimalik, et 5060) ettevõtte positsioon.
Nad muutuvad üha monopolistlikumaks ja söövad edukalt välja
väiksemaid. Väikeettevõtluse laostamine suurendab nii tööpuudust
kui ka lubamatult suurt lõhet vaeste ja rikaste vahel.
Ettevõtte tulumaksu kaotamist püütakse põhjendada
ka väitega, et see toovat Eestisse sisse välisinvesteeringuid.
Selles mõttekäigus on 2 viga. Ka välisinvesteeringud on
kaup, millel on oma teatav hind. Aastatel 19911993 oli see kaup Eesti
jaoks ülidefitsiitne ja teda tuli osta ükskõik mis hinna
eest. Ajad on muutunud ja praegu ei ole mingit mõtet osta seda lausa
absurdse hinna eest. Ja hädavajalike sotsiaalkulutuste suur kärpimine,
mis kindlasti tähendab viletsust, haigusi, meeleheidet, enesetappe,
eluea lühenemist jne., on kindlasti liiga kõrge hind.
Teiseks pole sugugi kindel, et ettevõtte tulumaksu kaotamine toob
Eestisse massiliselt uusi välisinvesteeringuid. Kõik potentsiaalsed
investorid saab jagada kaheks soliidseteks ja avantüristideks.
Soliidne investor väldib riski ja segadusi. Sellise investori jaoks
on ettevõtte tulumaksu kaotamine küsitav abinõu, mis
pigem peletab kui julgustab teda Eestisse raha paigutama. Seda enam, et
majandusprobleemidega hästi kursis olev inimene saab aru ettevõtte
tulumaksu kaotamine on kindlasti ajutine abinõu, mis kuulub likvideerimisele
Euroliitu astumisel. Ja soliidset investorit sellise ajutise abinõuga
Eestisse ei meelita. Tõsi, ettevõtte tulumaksu kaotamine võib
kohale meelitada mittesoliidseid investoreid, kes oma, tihti pooleldi musta
raha proovivad siin pööritada ja siis koos hõlptuluga
jälle kiiresti kaovad. Sellised investorid Eesti majandusele erilist
kasu ei too.
Miks siis seda ikkagi nii meeleheitlikult teha üritatakse? Nende 40
suurettevõtte omanike huvides. Tegu on hästi ette valmistatud
ja kinni makstud kampaaniaga, mis peab neile sisse tooma sadu miljoneid
kroone. Ja polegi nii oluline, kas seda viivad läbi monopolide hästi
kinni makstud lakeid, võimuihas või mõnel muul põhjusel
kaasajooksjad või lihtsalt propagandast lollitatud fanaatikud. Lõppkokkuvõttes
maksab selle kõik kinni ikkagi rahvas.
Maksud siiski kasvavad
Eelnevalt püüdsime vastata küsimusele, miks siis püütakse
Eesti niigi ebanormaalset olukorda (kus suure osa elanikkonna sissetulekud
on allpool arvestust ja on olemas väga väike grupp ülirikkaid)
muuta veel hullemaks. Nüüd vaatleme, kuidas seda tehakse. Kõigepealt
püüab valitsus suurendada makse. Et kõik kolm valitsuskoalitsiooni
osapoolt on korduvalt deklareerinud, et nad ei tõsta makse, püütakse
seda teha varjatud meetoditega, s.t. järjekordselt rahvast lollitades.
Valitsus esitas koos 2000. a. riigieelarve projektiga eelnõu riigilõivude
suurendamiseks. Et riigilõive ei loeta maksude hulka, siis formaalselt
on valitsuskoalitsioon oma lubaduse täitnud ei suurene ju maksud,
vaid lõivud. Valitsus soovib suurendada rohkem kui 300 erinevat riigilõivumäära.
Nende hulgas on dokumentide ärakirjad, autode registreerimine ja ümberregistreerimine,
kaotatud (tavaliselt ära varastatud) dokumentide dublikaadid, päranduse
ja matmistoimingutega seotud riigilõivud, kohtusse hagi esitamise
eest võetavad lõivud jmt. Ei saa öelda, et suurendatakse
eranditult kõiki riigilõive leidub ka üks küllaltki
oluline riigilõivude vähendamine. Nimelt vähendatakse riigilõive
kinnistusraamatusse kannete tegemise eest. Ja seda rohkem, mida kallim on
kinnistu. Miljonitesse ulatuvatelt tehingutelt ulatub riigilõivu
vähendamine tuhandetesse kroonidesse. Ehk teiste sõnadega: abiellumise,
surma, päranduse, dokumentide dublikaatide jms. seotud riigilõive,
millega iga inimene kokku puutub, suurendatakse märksa. Suurte kinnisvaratehingute
riigilõive, mille alandamine toob kasu suurtele kinnisvarafirmadele,
aga vähendatakse tunduvalt. Kokku tahab valitsus riigilõivust
saada tulu 250 000 000 krooni rohkem kui 1999. a. Valitsus planeerib ka
maamaksuseaduse muutmist. Ja loomulikult mitte maksumaksja, vaid enda huve
silmas pidades. Kõigepealt kaob ära maksu neljas osas tasumise
võimalus. Neli tähtaega olid (on) väga olulised kõige
vaesematele.
Siiani ei maksnud maamaksu need, kes olid ostnud ühe korteri suures
elamus. Alates uuest aastast muutub maamaksukohuslaseks elamuühistu.
Seega hakkavad maamaksu maksma ka erastatud korterite omanikud. Ja mis eriti
halb: pensionäridest korteriomanikud erinevalt pensionäridest
maaomanikest ei saa maksusoodustusi.
Praegustele (ja tulevastele) riigimaa kasutajatele seatakse lisaks praegustele
maksudele sisse riigimaa kasutusõiguse tasu. Selle üldsumma
aastas moodustab umbes 100 miljonit, millest elanikkond maksaks alla poole
(suurt osa riigimaast kasutab riik ise).
Põrandaaluseks maksude tõstmiseks tuleb lugeda ka Riigikogu
eelarvesse sisse planeeritud 290 000 000 krooni elanikkonnale müüdavale
soojusele ja kütusele 18% käibemaksu lisamisest. Praegune 0 %
käibemaks kehtib kuni 1.VII 2000.a. Kui see 290 000 000 on 2000.a.
eelarves tulude poolel sees, siis pikendada 0-määra järgmisel
aastal enam ei saa. Ja inimesed hakkavad maksma juba niigi kalli kütte
eest 100 200 krooni kuus rohkem.
Sotsiaalkulutuste oluline kärpimine
Kõige olulisemaks ettevõtte tulumaksu kärpimisest tuleneva
eelarveaugu lappimise teeks peab valitsus siiski sotsiaalkulude
kärpimist. Ilmselt lihtsalt ei taheta aru saada, kui keerulises olukorras
on terve rida elanikkonna kihte. Täissöönul on alati olnud
raske mõista näljast!
Suhteliselt palju muudatusi soovib valitsus teha pensioniseaduses ja loomulikult
mitte pensionisaajate kasuks. Pensionieelikutel on töö saamisega
probleeme. Seda leevendas senini võimalus jääda kuni 3
aastat enne pensioniea saabumist ennetähtaegsele vanaduspensionile,
mis on tavalisest vanaduspensionist väiksem. See võimalus
säilib ka nüüd, kuid valitsuse soovitud seaduseparandus sisaldab
kategoorilist keeldu seda hiljem ümber arvutada tavaliseks vanaduspensioniks
või soodustingimustel vanaduspensioniks. Ehk teiste sõnadega
kui juba kord läksid sellele ennetähtaegsele vanaduspensionile,
siis pead selle väiksema pensioniga elama elu lõpuni. Samuti
ei maksta ennetähtaegset vanaduspensioni isikutele, kes paralleelselt
töötavad. Kokku soovib valitsus võita ehk teisiti
öeldes pensionäre pügada ennetähtaegse pensioni ümberkorraldustega
vaid 280 000 000 krooni võrra...
Tunduvalt räigemaks on tehtud ka töövõimetuspensioni
ehk rahva kõnekeeles invaliidsuspensioni saamise nõuded. Kui
siiani seadus räägib, et püsivalt töövõimetuks
tunnistatakse isik, kelle tervislik seisund takistab tal töötamast
omandatud erialal, siis nüüd peab selleks olema nii töövõimetu,
et ei suuda kas töötada tervet tööaega või ei
suuda sellega teenida kuupalga alammäära. Seega muutub nn. invaliidsuspensioni
saamine märksa raskemaks.
Pensioni saajate jaoks on oluline kaotus ka pensionide ümberarvutamise
uus kord. Kui inimesel tekib õigus nõuda oma pensioni ümberarvutamist
(näiteks staai suurenemise korral), siis tehakse seda mitte kohe,
vaid üks kord aastas 1. aprillist. Selle kuupäevani peab
inimene leppima vana, s.o. väiksema pensioniga. Praegu kehtiv pensioniseadus
näeb ette, et pensionilisad arvutatakse alates uuest aastast uuelt
rahvapensioni määralt, s.o. 800 kroonilt. Valitsus soovib neid
ka järgmisel aastal arvutada 410 kroonilt. Jälle valitsusele kokkuhoid
ja inimestele kaotus 12,5 miljonit krooni.
Kõige olulisem muudatus, mida valitsus soovib sisse viia, on uue
pensioniseaduse jõustumise edasilükkamine 1. aprillini 2000.a.
Kui suur on pensionäride kaotus sellest edasilükkamisest, on väga
raske välja arvutada.
Tühjaks osutuvad ka nende pensionäride lootused, kes elavad riigieelarvest
finantseeritavates hooldusasutustes. Uuest aastast pidid ka nemad hakkama
saama pensioni nüüd soovib valitsus sellega alustada alles
2001. aastal. Pügatakse ka orbusid, kellel on õigus
saada toitjakaotuspensioni, ja eriti tugevalt invaliide ehk, kui kasutada
moodsat terminit puuetega inimesi. Valitsus on juba taotlenud puuetega
inimeste seaduse edasilükkamist aasta võrra. Selle seaduse alusel
peaksid suurenema puuetega inimeste toetusrahad 362 miljoni võrra.
"Tänu" seaduse edasilükkamisele on 2000. a. eelarves
ette nähtud nende tõus vaid 78 miljonit. Eriti halb on seejuures
asjaolu, et praegu on seadustes auk. Lapseeast peale puuetega inimesed saavad
üht toetuseliiki kuni 16 a. vanuseks saamiseni ja teist liiki toetusi
saavad täiskasvanud, s.o. üle 18 a. vanused. 1618 a. vahel
aga on auk, mille uus seadus pidi likvideerima. Kahjuks jääb
see auk nüüd alles. Ei täitu ka nende inimeste lootused,
kes lootsid saada toetusi sügava puudega inimese hooldajale. Samuti
ei soovi valitsus maksta puuetega inimeste rehabilitatsioonitoetust ja täienduskoolituse
toetust. Kõik see mitte ainult et viib alla nende inimeste elatustaseme,
vaid, mis veel olulisem, lükkab edasi nende võimaluse ise endaga
hakkama saada. Seetõttu tuleb riigil tulevikus neile maksta rohkem
(kauem) ka kõikvõimalikke abirahasid, selle asemel et aidata
neid muutuda ise endaga toime tulevateks.
1999. a. algul võttis Riigikogu vastu kuriteoohvritele riiklike hüvitiste
maksmise seaduse. Ka selle seaduse jõustumist soovib valitsus edasi
lükata 1. jaanuarini 2001. a. Seaduse mõte oli selles, et aidata
kuriteo ohvriks langenud isikuid neile kuuluva raha tagasisaamisel. Kurjategijate
(eriti suurte sulide) selja taga on hästi kinni makstud advokaadid,
neid toetab ka kuritegelik maailm. Ilma riigipoolse abita on inimesel, kes
tihti on tehtud puupaljaks, raske kaitsta oma huve, eriti aga tagasi saada
oma vara. Inimeste kaotus ( ja riigi võit) sellest edasilükkamisest
on mõni miljon krooni.
Valitsus soovib edasi lükata ka prokuratuuri seaduse kahe paragrahvi
jõustumist. Seletuskirjas põhjendatakse pikalt ja laialt,
miks ei saa alates 1. jaanuarist nõuda prokuröridelt ametiriietuse
(talaari) kandmist ja et sellega hoiab riik kokku suure summa selle rõivastuse
tegemisest. 140 inimesele igaühele üks ürp maksab umbes 250300
000 krooni. Võit missugune eriti kui võrrelda
1 000 000 000 krooniga, mis kingitakse suurettevõtetele. Selle varjus
aga jääb pea märkamatuks, et seaduseelnõuga kärbitakse
ka prokuröride arvu. Ilmselt hakkab prokuratuur juba nii tugevaks muutuma,
et segab sulisid, mistõttu on vaja teda nõrgendada. See 2
3 miljonit, mis nii kokku hoitakse, maksab ennast kurjalt kätte!
Valitsus soovib muuta ka tervishoiukorralduse seadust. Selle muudatuse sisuks
on Tartu Ülikooli Kliinikumi riikliku finantseerimise oluline kärpimine.
Praeguse seaduse järgi finantseeritakse Tartu Ülikooli Kliinikumi
täies ulatuses riigieelarvest, kusjuures riigil lasub kohustus katta
kõik tema kulud. Uue seaduse järgi hakkaks kliinikumi finantseerimine
sõltuma valitsuse suvast kui tahab, annab, kui ei taha, ei
anna. 2000.a. eelarve projektis jäi sellest tahtmisest puudu igatahes
mitukümmend miljonit. Muidugi on odavam laiendada surnuaedasid kui
kulutada raha tippmeditsiinile. Ainult et tulevikus, ja mitte kauges, maksab
see ennast valusalt kätte. Võiks ju parastada, et küll
teil endil läheb ka ükskord vaja korralikku arstiabi, mida te
siis teete, aga sellisest parastamisest ei muutu miski.
Kõigi nende seaduste ümber seisavad ees ägedad lahingud
Riigikogus. Seniajani on kolmikliidul õnnestunud teerullitaktikat
kasutades kõik oma otsused läbi suruda. Ka kõige ebahumaansemad.
Huvitav, kui kaua veel?